Satemenna, urang Sunda mangsa bihari,
teu pati resep nulis –ari lain dijieun
pagawéan anu husus mah. Catetan lolobana ditalar jeung diapalkeun, terus wé
turun-tumurun kitu. Anu pang ahirna, réa anu méngpar jeung dipabeulitkeun ku gésékan
pakumbuhan; sosial jeung budaya anu ngindung ka waktu ngabapa ka jaman. Upama
manggihan catetan tinulis –geus bisa
dipaparah jumlahna ngawates, ayana di kalangan ménak. Mun ragrag ka somah, éta
naskah atanapi catetan kacida dipusti-pustina dijieun jimat –bari anu ngukutna téh teu nyaho kana eusina.
Rajeun nyaho, ukur dongéng cenah anu dicenahkeun deui.
Ceput
Sawal
Cakrawarman –adina Purnawarman kungsi baruntak ka alona, anu ngarana:
Wisnuwarman (Raja Tarumanagara ka-4, 434-455 M, anakna Purnawarman). Mangsa
Tarumanagara dicekel ku Purnawarman, Cakrawarman dibenum jadi Mahamantri jeung
Panglima Perang Tarumanagara. Ningali Cakrawarman kasambut ku panah tentara
Wirabanyu (pimpinan koalisi Tarumanagara) di wewengkon Manukrawa –Cimanuk, Ceput Sawal minangka Puragabaya Turangga ti tentara
pemberontak Cakrawarman, bisa ngaloloskeun diri tina pangepung tentara koalisi
Tarumanagara. Ceput Sawal terus kabur ka pakidulan nepi ka wewengkon basisir,
saterusna bumén-bumén di éta pileuweungan –Sancang.
Nya ti Ceput Sawal, ngarundaykeun turunan nepi ka Cakradiwangsa –anu ceuk urang kampung adat Dukuh Cikelét
mah: Candradiwangsa ti Karajaan
Manukrawa.
Balad-baladna Ceput Sawal ti pasukan
pemberontak, kaburna téh aya nu mangprét ka Wétan jeung aya nu ka Kulon. Nu ka
Wétan, nyumput di Galunggung. Nu ka Kulon, labas ka Gunung Kolot –Banten. Anak turunanana, ngababakan
nyarieun kampung adat.
Rakryan
Sancang
Mangsa Prabu Kretawarman –Raja Tarumanagara ka-8, Tarumanagara geunjleung pédah sang prabu ngawin awéwé ti golongan sudra. Setyawati dikawin ku Kretawarman téh lain awéwé teureuh ménak, tapi ti cacah kuricakan. Tapi kusabab sagala kalakuan raja mah geus jadi hukum nagara, wenang sakumaha karepna, antukna kajadian ieu disidem teu dibarubahkeun. Ngan dina hiji mangsa, Setyawati api-api ngaku reuneuh. Padahal pangeusi Tarumanagara geus apal cenah, yén Kretawarman téh dianggap mandul. Pikeun ngaleungitkeun skandal ieu, antukna Kretawarman ngangkat anak anu ngaranna: Brajagiri. Manuver Kretawarman saperti kitu téh teu bisa ngabalukarkeun suasana karajaan jadi kondusif, tetep waé harénghéng. Najan kitu, Kretawarman tetep ngabahureksa jadi Raja Tarumanagara tepi ka tamat teu aya anu wani ngagunasika. Pikeun nyingkahan harénghéngna suasana di karaton, Kretawarman kungsi bubujeng ka daérah pakidulan –pernahna di wewengkon Sancang Garut. Ti
dinya, dihiji tempat, tepung jeung Nyi Arumhonjé –siwina Cakradiwangsa, anu gawéna disagédéngeun pangebon ogé pamayang,
tampolana mah jadi tukang ngala suluh ka leuweung. Kretawarman ka jamparing
ati ka panah rasa, ningali kageulisan Nyi Arumhonjé. Teu ku hanteu maké silih
kelétan sagala jeung Nyi Arumhonjé –tempat
silih kelétanana, kiwari nelah: Cikelét. Nyi Arumhonjé terus baé dikawin,
tapi dicampuran ngan ukur salapan poé –da
Raja kudu mulang, ngurus nagri ngolah nagara. Nyi Arumhonjé, ditinggalkeun
–lantaran embungeun dibawa ku Raja ka
karaton. Sanajan kitu, dipipanumbasna
–mas kawin ti raja mah mangrupa pakéan
jeung perhiasan, disérénkeun ka Nyi Arumhonjé. Kitu deui lilingga anu dijieun
tina gading dilapis emas minangka tanda kahormatan, dipasrahkeun ka Nyi Arumhonjé
–bisi jaga hayang nepungan raja ka nagara.
Sabada ditinggalkeun ku Kretawarman, Nyi
Arumhonjé terus kakandungan –dina Naskah
Pangéran Wangsakerta, Prabu Kretawarman téh disebutkeun teu bogaeun anak atawa
mandul. Keun baé, da Naskah Pangéran Wangsakerta ogé masih disebut wadul alias
disangka teu ilmiah. Basa keur nyiramna, pikawatireun. Miraga tineung ka nu
jadi carogé. Rara hulanjar –wanoja anu dikantun ku panutan, antukna
mah gering. Nepi ka mangsana ngajuru, Nyi Arumhonjé terus purané –maot. Untung orokna
mah salamet anu saterusna dirorok ku nini akina, bari kituna téh teu wasaeun
méré ngaran –ukur nyebut: Jalu’ tampolana
osok disebut ‘Rakryan’ (anak raja) dina ngébréhkeun kadeudeuhna téh.
Budak anu disusuan ku citajén, tampolana
mah ku susu embé –ingon-ingon Aki
Cakradiwangsa téh katingalina séhat. Gedé saeutik, geus bisa ngorondang.
Sapopoéna, dibéré dahar lauk laut jeung beubeutian. Ti keur orok beureum kénéh
ogé osok dikojaykeun di laut, dina karang anu ngampar supaya teu kabawa ku
lambak. Sanggeus bisa leumpang, osok mimilu ka akina ngala suluh ka leuweung
atawa dibawa nguseup ka tengah laut. Ku akina diwarah ngojay jeung milebuh –teuleum. Rada gedé saeutik, jadi budak jarambah. Karesepna taya
lian ti ulin di Leuweung Sancang atawa ngangkleung di sagara dina luhur bahétra –parahu. Nepi ka mangsa rumaja, basisir Kidul mah geus jadi
pangulinan Rakryan –ti Pananjung nepi ka
Panaitan. Salian ti kitu, Rakryan Sancang resep ngulik élmu kabedasan. Méh sakabéh anu weduk, didatangan
diajak madwandwa yuddha –ngalaga, gelut paduhareupan. Mun éléh
osok terus diguruan, mun meunang osok terus dipisobat. Tara pinejahan –maéhan ka musuh, ari lain kapaksa mah. Bayu sasanga –kakuatan anu
aya dina diri manusa, diulik kalayan daria. Ti harita, ngaranna jadi sohor:
Rakryan ti Sancang.
Tanah
Arab
Sanggeus sawawa, Rakryan Sancang hayang
panggih jeung anu jadi bapana. Ku akina diterangkeun sacéréwéléna teu di
dingdingkelir sindangsiloka, yén bapana téh Maharaja Tarumanagara: Prabu Kretawarman.
Ku akina dibahanan lilingga –ciri atawa tanda kulawarga raja, supaya
di ditu teu disaha-saha. Geus kitu mah, Rakryan Sancang nyieun bahétra. Sabada
parahuna siap, laju ngangkleung ka kulonkeun di Sagara Kidul. Di Palabuhan
Tanjung Lada –Banten, reureuh heula
saméméh neruskeun lampahna. Ti dinya papanggih jeung sudagar Arab anu
ngabéwarakeun yén di tanah Arab aya agama anyar anu nyebarkeunana téh, jago
pilih tanding tur sakti, ngaranna: Ali bin Abi Thalib. Kataji ku éta jago,
Rakryan Sancang henteu tulus nepungan bapana di Tarumanagara. Ongkoh deui
ngadéngé béja yén bapana geus muksa
–maot, diganti ku pamanna: Rajaresi
Suddhawarman. Rakryan Sancang mutuskeun milu ka sudagar maké kapal gedé, nuju
ka tanah Arab. Di satengahing balayar, Rakryan Sancang diajar paranusa –basa anu dipaké di nagara-nagara deungeun.
Tepung jeung Ali bin Abi Thalib, Rakryan
Sancang katétér jajatén. Geus kitu mah, Ali bin Abi Thalib dipiguru ku Rakryan
Sancang. Saterusna jadi catrik –santri, diajar agama Islam di Arab.
Agama
Selam
Mangsa harita di tanah Arab, khalifah
Abu Bakar di ganti ku Umar bin Khatab. Rakryan Sancang diajar agama Islam ku
cara ditalar langsung ti Ali bin Abi Thalib, tacan aya buku Qur’an jeung buku
Hadist –aya ogé mushaf Al Qur’an di Siti
Hafshah, istri Nabi SAW.
Mulang deui ka Sunda, Rakryan Sancang
népakeun élmu agama Islam ka sobat-sobatna (abad ka-7). Pangpangna di
lingkungan kaum Sudra –kaum somah anu ajénna panghandapna.
Pangikutna loba, bari terus nambahan. Kusabab basa Arab susah dihartikeunana,
Rakryan Sancang ngajarkeun akidah Islam téh maké basa Sunda Kuna. Asmaulhusna –ngaran-ngaran Alloh anu ku basa Sunda disebut Hyang, ditataan nepi
ka 99 (para Hyang). Nya Asmaulhusna ieu anu disebut: Parahyangan
–tempat sumerah diri (Islam). Kawasna
baé ti harita, wewengkon Sunda sok disebut Parahyangan tug ka kiwari –malah robah vocal, osok nyebut: Priangan.
Ku parapangikutna, agama Islam téh disebutna: agama Selam. Agama urang Sunda
anu wiwitan –mimiti.
Dina agama Sunda Wiwitan, aya anu unina
kieu:
Nya
inyana anu muhung di ayana; aya tanpa rupa; aya tanpa waruga; hanteu ka
ambeu-ambeu acan; tapi wasa maha kawasa di sagala karep inyana. (nya mantenna
anu Maha Agung di ayana; aya tanpa rupa; aya tanpa wujud; henteu ka ambeu-ambeu
acan; tapi kawasa maha kakawasaanana di sagala karep-Na).
Hyang
tunggal tatwa panganjali; ngawandawa di jagat kabéh alam sakabéh; halanggiya di
saniskara; hung tatiya ahung. (hyang tunggal anu Maha Luhung;
satemenna tujuan utama manusa ‘sembahyang’/sembah Hyang; henteu boga anak
henteu boga dulur; boga baraya jeung batur ogé henteu di jagat jeung ieu alam;
anu pang-unggulna dina sagala rupa hal; hung, tah éta téh nu ngagem bebeneran
sajati, ahung).
Upama ditengetan, apan éta harti kalimah
téh sarua jeung surat Al Ikhlas –anu
béda, ukur basana.
Al Ikhlas |
Lawang
Sanghyang
Rakryan Sancang terus muka pasantrén di
Lawang Sanghyang –lawang ka Gusti Alloh
(maksudna mah meureun: masjid). Wewengkon Lawang Sanghyang di Nangkaruka,
kiwari katelah jadi: Pakénjéng –wancahan
tina: pakéna élmu ajengan. Mimitina mah santrina téh ukur hiji dua urang,
sobat-sobatna anu baheula kungsi ditalukeun ogé terus anut jadi santrina. Masjidna
anu mangrupa wawangunan badawang sarat
–wangunan anu maké hiasan lauk,
dijadikeun tempat meuseuh élmu agama Islam. Tihangna dijieun tina kai kalapa,
ukuranana 7 x 9 méter, mangrupa wangunan panggung, hateupna ku injuk.
Rohanganana ngagemblang, aya kamar leutik lebah Kulon 2 x 2,5 méter. Di
tengah-tengahna kosong, aya paimbaran –tempat
imam mingpin ibadah. Terus aya wangunan pawon –dapur, jeung pagencayan –wangunan tempat nutu paré. Leuit
–tempat nyimpen paré, rada anggang ti
dinya. Aya pancuran tujuh Cikahuripan, keur dipaké susuci. Para wasi –santri méméh arasup ka wangunan badawang sarat, wajib beberesih
heula di pancuran tujuh Cikahuripan. Ja
mandi junub/ hana ti sarira/ santi ku ti katuhu/ santi ku ti kényca/ sungut
nirmala nyarék/ ceuli nirmala ngadéngé (mandi jeung adus; beberesih awak;
beresih ku ti katuhu; beresih ku ti kénca; sungut suci tina nyarita; ceuli suci
tina pangdéngé). Rohangan utamana disebut Hinten Managgay, nyaéta tempat pikeun
muja parahyang –asmaulhusna téa. Loba
citrik byapari –kaom terpelajar anu daratang ka dinya ngadon cacahan –ngobrol, gotrasawala –diskusi, jeung tolabul ilmi
–nyuprih élmu.
Ceuk angkeuhan urang Hindu anu aya di Tarumanagara
mangsa harita (638-639 Masehi), Rakryan Sancang dianggap geus nyebarkeun agama
‘kotor’. Agama anu mahiwal disebut ‘agama Sunda nu mimiti’ téh, salawasna
ngabebegigan ka urang Hindu. Atuh meredih ka Rajaresi Suddhawarman –Raja Tarumanagara ka-9 (paman Rakryan
Sancang), sangkan ngahukuman Rakryan Sancang. Perang campuh Rajaresi Suddhawarman
jeung Rakryan Sancang, dimeunangkeun ku Rakryan Sancang. Rajaresi Suddhawarman kasoran
ngejat ti pakalangan –bari terus
diudag-udag ku alona (Rakryan Sancang), lamun teu dihalangan ku senapati
Brajagiri –anak kukutna Kretawarman (Kretawarman téh bapana Rakryan
Sancang) mah tinangtu Suddhawarman baris kasambut ku wewesén Rakryan
Sancang. Brajagiri nyadarkeun duanana, yén masih aya hubungan alo-paman. Taun
639 Rajaresi Suddhawarman terus maot. Tahta Tarumanagara ragrag ka
Déwamertyatma Hariwangsawarman –jadi Raja
Tarumanagara ka-10 anakna Suddhawarman, tapi teu lila jadi rajana (639-640
M), ukur bubulanan. Kaburu dipaéhan ku Brajagiri. Raja Tarumanagara ka-11 tungtungna
ragrag ka minantuna Hariwangsawarman, anu ngarana: Nagajayawarman. Satemenna, Hariwangsawarman téh anakna Suddhawarman ti putri karajaan Pallawa India. Hariwangsawarman digedékeun di Pallawa, kalayan meunang atikan anu keras dina urusan kasta. Waktu ngaganti bapana jadi Raja Tarumanagara di Tatar Sunda, Hariwangsawarman ngonclah Brajagiri tina kadudukan senapati karajaan jadi penjaga gerbang karaton. Ku angkeuhan Prabu Hawiwangsawarman, Brajagiri diturunkeun pangkatna téh pédah lain ti golongan ménak karajaan. Brajagiri anu diangkat anak ku Kretawarman téh, ti golongan sudra. Nya pédah diturunkeun pangkatna tina senapati Tarumanagara jadi penjaga gerbang karaton ieu, anu ngabalukarkeun Brajagiri kolu téga maéhan Hariwangsawarman.
Sanggeus réngsé perang campuh jeung
pamanna, Rakryan Sancang indit deui ka Mekkah (antara taun 640 M) rék neuleuman
élmu agama, rada ngampleng di dituna. Ngampleng sotéh, ngilu jihad heula di
Iraq; Mesir; Syria; terus ka Jerusalem jeung pasukan Islam. Mulang deui ka
Tatar Sunda maké kapal sudagar Arab, malahan sababaraha urang Arab anu geus
asup Islam ogé marilu. Di Palabuhan Sumatera Kalér, kapal téh balabuh heula.
Ngakut barang dagangan, kayaning: kapol jeung pedes, saméméh diteruskeun ka
Palabuhan Banten. Kusabab angin jeung lambak laut kacida motahna, atuh rada
lila cicing di Acéh na téh. Malahan sawaréh mah aya anu karawin ka urang dinya,
anu saterusna jaradi urang Acéh. Ti harita, hubungan urang Arab jeung Acéh jadi
raket. Sanggeus angin jeung lambak teu motah teuing, kapal dagang Arab rék
neruskeun deui lalampahan ka Tatar Sunda. Tapi, teu ku hanteu. Di tengah laut, angin
jeung laut motah deui. Kapal kapaksa kudu balabuh di Sumatera Kulon –Minangkabau. Tina kajadian éta,
hubungan: Acéh; Minang; jeung Sunda (Rakryan Sancang) jadi kacida raketna.
Samalah loba urang Acéh jeung Minang, anu milu tolabul ilmi di Pasantrén Lawang
Sanghyang –Pakénjéng Garut. Urang
Acéh jeung Minang daratangna ka tempat éta, ngaliwatan laut anu saterusna
nonggoh ka kalérkeun ti Darmaga Rancabuaya.
Samulangna di Tatar Sunda, Rakryan
Sancang ngadegkeun pertahanan di Gunung Nagara –Cisompet, Garut Kidul. Bari nyebarkeun agama Selam –Islam hasil talaran ti Ali bin Abi
Thalib anu lolobana Akidah jeung Tauhid. Pertahanan di Gunung Nagara,
katelahna: kadatuan Suramandiri. Kacida wedel jeung kuatna, pikeun
nyingkahan tina panarajang musuh ti
luar.
Nalika ngadéngé béja Ali bin Abi Thalib
dibacok mastakana waktu keur sholat di Masjid Kuffah, Rakryan Sancang angkat
deui ka tanah Arab. Miangna Rakryan Sancang ka tanah Arab, pikeun Nagajayawarman mah jadi boga kasempetan keur ngarurug umat agama Sunda
nu mimiti. Tentara Tarumanagara diasupkeun jadi telik sandi –mata-mata
bari pura-pura asup agama Selam. Atuh waktu pasukan Nagajayawarman ngagempur
Gunung Nagara téh, harita kénéh burak teu manggapulia. Pertahanan Gunung
Nagara, bangkar. Nu anut ka Rakryan Sancang, mancawura. Mulang ti tanah Arab,
Rakryan Sancang kacida prihatinna. Ningali Gunung Nagara jadi kuburan masal. Ti
dinya, terus indit ka Kalér. Lebah Cihideung, kungsi ngajejentul lila naker.
Nyawang pasir anu tingrunggunuk, mulan-malen nyaksrak leuweung di eta
patempatan –wewengkon Cisompét nepi ka
Pakénjéng. Sugan tepung jeung umatna anu birat, tapi lebeng. Pasukan Nagajayawarman
ogé teu kapanggih saurang-urang acan. Terus ngalér deui, nepi ka Pasir
Tujuhpuluh (Cikajang). Leuweung geledegan, batuna baradag sagedé pasir. Di dinya nyawang
ngalér ngidul, kabeneran halimun keur nyingray. Bréh Laut Kidul, asa hayang
balik deui ka Sancang. Laju, turun mapay-mapay Cikaéngan. Sakur pasir anu
diperhatikeun ku Rakryan Sancang, biwirna ngucapkeun: Subhanalloh. Di Sancang
ogé, suwung. Taya saurang ogé umatna, atawa musuh nu nyampak. Basisir anu
upluk-aplak, pinuh ku kikisik anu tingborélak. Biwirna, deui-deui ngucapkeun: Subhanalloh,
bari ngeclakkeun cimata. Di Sancang, asup ka hiji guha –ngadon tirakat. Meunang sababaraha minggu, jengkar ti guha terus
indit ka Kalér –ka tempat panyawangan.
Belecet deui ka Kulon, mapay-mapay pasir jeung leuweung. Lebah Gunung Kolot,
ngarandeg heula. Sanggeus ngarandeg, ku sabab panasaran, Rakryan Sancang nuluykeun lalampahanana ngembat ngalér terus ngétan nuju
ka Tarumanagara. Anjog di puseur dayeuh Tarumanagara, Rakryan Sancang ngelendep
asup ka karaton –rék nyieun karaman di
dinya. Tapi kaburu sadar, yén kitu peta téh teu matut jeung teu dipirido ku
Hyang Tunggal tatwa panganjali –Alloh SWT. Atuh niat nyieun kakacowan téh, bolay.
Geus wareg aya di wilayah karajaan
bapana, Rakryan Sancang balik deui ka Kidul. Mapay-mapay walungan Cimanuk,
anjog deui ka Pasir Tujuhpuluh. Di Pasir Tujuhpuluh, Rakryan Sancang ngababakan
nyieun padépokan nepi ka maotna. Méméh dipundut ku nu Maha Kawasa, nyieun
lalayang wasiat. Ditulisna dina kulit uncal, meunang moro di éta pileuweungan.
Eusina nyebutkeun ‘kakayaan urang Sunda
nu ngahaja nyumput di pakidulan’ jeung wasiat pangwawadi, sakur ka anu bisa
maca éta lalayang –anu ditulis ku aksara
Arab, ‘kudu nyebarkeun agama Islam’.
Éta wasiat bakal kabaca ku turunan Raja Sunda, kurang tujuh abad anu bakal
datang. Jeung tujuh abad deui, pakaya Sunda baris kagali. Wallohu’alam…
Panutup
Ceuk urang Sancang jaman baheula: “Kami mah ngan kabagéan syahadatna wungkul,
henteu kabagéan solatna”.
Syahadat
Sancang
Asyahadu
syahadat Sunda;
Jaman
Allah ngan sorangan;
Kaduana
Gusti Rasul;
Katilu
Nabi Muhammad;
Kaopat
umat Muhammad;
Nu
cicing di bumi anggaricing;
Nu
calik di alam keueung;
Ngacacang
di alam mokaha;
Salamet
umat Muhammad.
Satemenna mah, karajaan Islam anu
munggaran téh ayana di wewengkon basisir Kidul Pulo Jawa –Tatar Sunda. Gunung Nagara, tapi éta téh mung ukur karajaan leutik
anu kaéréh ku Tarumanagara. Karatonna nelah: Suramandiri. Tatar Sunda mangsa
harita, disebut: Parahyangan.
Wallohu ‘alam…
***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar