Paroman
Arya Widura, alum. Batinna asa digerihan ku hinis, teu téga ningali nasib
Pandawa anu kudu ngalaman katalangsara, kualatan dikakaya baé ku Kurawa. Dirina
ngarasa dosa, teu bisa ngalaksanakeun amanat lanceukna anu kudu ngaping
ngajaring Pandawa.
Maen Dadu |
Maén
Dadu Deui
Ningali Pandawa getihan deui, kaceuceub
Duryudana jeung dulur-dulurna beuki ngandelan. Rék ngajorag teu wasa, sarta
moal kauntup deuih. Anu geus écés baris bisa meruhkeun Pandawa mah, nya ngan ku
cara judi deui. Ngan lebah tarohanna, ayeuna mah kudu leuwih beurat sarta bisa
ngagebruskeun Pandawa kana jungkrang anu leuwih hina. Sanggeus babadamian jeung
dulur-dulurna, Duryudana geuwat nepungan Sangkuni pikeun nyieun siasat anu
leuwih lantip.
Sangkuni –anu ti burey kénéh geus diasuh ku duruwiksa kana urusan kariceuwan mah,
memang mandahongna. Dirina geus ngararancang tarohan maén dadu, nya éta: “anu éléh dina kalang maén dadu, kudu hirup
leuleuweungan salila dua welas taun sarta kudu nyumput di nu caang salila
sataun. Dina taun kaopat welas, kakara bisa mulang deui ka karaton. Salila keur
nandangan hukuman, teu meunang katémbong ku pihak anu meunang. Mun katohyan,
hukumanna kudu dibalikan deui”.
Éta rarancang, ditepikeun ka raja Astina
–Dréstaratya jeung Déwi Gandari. Ngadéngé
anakna deuk ngagelar judi deui, Déwi Gandari jeung Arya Widura –adi Dréstaratya kacida teu panujuna.
Kateupanujuan Déwi Gandari, ditepikeun ka carogéna –Raja Dréstaratya. Tapi, haté Dréstaratya geus lolong –sarua jeung panon lahirna. Niat jahat
anakna, diayunkeun. Panggeuing ti praméswari jeung adina, teu diwaro. Atuh
puguh baé tumerapna ka Duryudana mah, asa dijurung laku.
Kacaturkeun Duryudana jeung Dursasana
kalawan dianteur ku Sangkuni, nepungan Yudistira –pikeun ngajak tarung deui di kalang judi. Teuing naon atuh anu
eunteup dina haté Yudistira, basa ditangtang tarung maén dadu –padahal mah kungsi ngawiwirang dirina jeung
dulurna, bet diayonan deui.
Gancangna carita, judi maén dadu digelar
deui. Pandawa kasoran deui, daék teu daék kudu narima hukuman –nya éta: hirup di leuweung salila dua welas
taun jeung nyamur sataun. Duryudana jeung Dursasana –katut dulur-dulur Kurawa lianna, surak ayeuh-ayeuhan basa Pandawa
kudu ingkah ti karaton. Kecap-kecap anu matak rungseb kana haté, dikedalkeun ku
Kurawa. Atuh puguh, matak ngahudang amarah Pandawa. Bima kedal ucap, baris
nyacar bolang Duryudana jeung Dursasana. Arjuna baris niruk jajantung Adipati
Karna, jeung Sadéwa bakal maténi Sangkuni. Sanggeus kedal sumpah, Pandawa
amitan ka Dréstaratya; Bisma; Widura; katut papayung agung nagri Astina séjénna.
Leuleuweungan
Basa Pandawa jeung Déwi Kunti Nalibrata
indit ti karaton, réwuan rahayat Astina ngilu ngajajap –malah réa anu rék marengan salila hirup di leuweung. Ningali
kasatiaan jeung kanyaah rahayat anu sakitu ihlasna, Déwi Kunti jeung Pandawa,
haténa ngarakacak teu kawawa nahan bedah cimatana.
Disatengahing jalan –di tengah-tengah alas, ujug-ujug aya haréwos
goib sangkan Yudistira susuci jeung kudu mujasmédi madep ka Hyang Widi. Waktu
Yudistira sidakep sinuku tunggal, geter batinna tembus ka langit ping pitu.
Sang Déwa Srangéngé mancerkeun cahaya, kana dada putra cikal Pandu Déwanata
ieu. Yudistira lugay, tuluy nyungkemkeun sembah ka Batara Surya. Ngabudalkeun
eusi batinna, anu mataholangna museur kana kasalametan sarta eusi peujit
rahayat jeung kaum brahmana anu ngilu leuleuweungan jeung Pandawa. Déwa Srangéngé
ngobulkeun paménta Yudistira, kaasup bekel kadaharan salila hirup di alas
bandawasa. Batara Surya méré pariuk anu eusina rupa-rupa kadaharan. Éta pariuk,
mun disiuk, eusina tara korédas. Unggal disiuk, unggal nambahan.
Kacaturkeun di nagri Astina. Arya
Widura, alum. Batinna asa digerihan ku hinis, teu téga ningali nasib Pandawa
anu kudu ngalaman katalangsara, kualatan dikakaya baé ku Kurawa. Dirina ngarasa
dosa, teu bisa ngalaksanakeun amanat lanceukna –Pandu Déwanata anu kudu ngaping ngajaring Pandawa. Kajurung ku rasa
tanggung jawab sarta nyaah ka Pandawa, Arya Widura gasik nepungan lanceuk
cikalna –Dréstaratya anu keur
nyakrawati ngabahu denda, jadi papayung nagri Astina. Arya Widura nyicikeun
eusi batinna, sangkan Pandawa jeung Kurawa, pacantél. Pakaléng-kaléng agung,
hirup sauyunan. Sareundeuk saigel, sabobot sapihanéan. Sabab tunggal
sakokocoran, nya éta: teureuh Kuru. Ku Dréstaratya, teu diwaro. Batin sang raja
Astina, geus kalimpudan ku peurahna Sangkuni. Puguh baé, Arya Widura teu wani
nambalang. Inggis lanceukna, kasigeung manahna.
Dina hiji waktu, bakat ku geus ngarasa
teu tahan, karérab ku niat julig Duryudana anu deuk ngabinasa Pandawa, Arya
Widura nepikeun kamandangna ka Dréstaratya, sangkan Duryudana jeung Sangkuni
ditamping ti nagri Astina. Ngadéngé caritaan kitu, sang raja Astina kacida
murkana. Arya Widura dianggap déngdék topi, sarta boga haté goréng ka Kurawa.
Anu panustrunganana, Arya Widura kudu ingkah ti karaton Astina. Arya Widura
geus gilig haténa, seja nuturkeun Pandawa di alas bandawasa.
Sanajan hirup di leuweung anu sarwa
walurat, Arya Widura ngarasa betah. Katambah ku ningali kaayaan paraputra
Pandu, anu matak pikayungyuneun. Keur meumeujeuhna betah, jol aya utusan ti
nagri Astina, mawa layang ti raja Dréstaratya anu eusina sangkan Arya Widura
geuwat mulang ka Astina. Sanajan beurat kudu papisah jeung Pandawa, Arya Widura
nohonan panggupay ti lanceukna.
Pépéling
Basa ningali pamanna –Arya Widura aya deui di karaton,
para-Kurawa ngarasa keuheul. Ayana Arya Widura, teu weléh mageran kana karepna
Kurawa. Arya Widura dianggap cucuk rungga, dianggap mérang anu mawa ateul kana
kahirupan Kurawa. Komo basa ngadéngé Pandawa masih kénéh kumelendang mah,
Duryudana ngarasa teu sugema. Geuwat ngayakeun gempungan di karaton,
ngararancang pikeun nyieun réka perdaya deui, sangkan Pandawa paragat nyawana.
Keur guntreng badami, torojol Bagawan
Wyasa –Abyasa, sesepuh nagri Astina.
Bagawan Abyasa geus bisa ngobét eusi anu dipadungdengkeun ku Duryudana katut
dulur-dulurna, gasik ménta sakumna Kurawa ngariung di paséban kalawan dihadiran
ku sang raja Astina. Bagawan Abyasa nepikeun pépéling, sangkan Kurawa akur tur
runtut-raut jeung Pandawa. Mun pajauh huma, pagirang-girang tampian, nagri
Astina baris burakrakan sarta Kurawa baris tumpur. Sanggeus nepikeun pépéling,
sang bagawan méré iber yén nagri Astina bakal katatamuan ku Maharesi Métreya.
Sanggeus kitu, Bagawan Abyasa ngagibegkeun awakna, leungit jirimna.
Aya meureun sapanyeupahan mah, kurunyung
Maharesi Métreya datang. Datangna sang maharesi dimomorékeun pisan, saurang ogé
taya anu ngabagéakeun. Sang maharesi peupeujeuh, sangkan Duryudana hirup
sauyunan jeung Pandawa. Naséhat sang maharesi, teu diwaro. Lian ti dimomorékeun,
ucap jeung lampah Duryudana matak nyigeung mamaras sang maharesi. Sosorongot,
bari nepakan pingpingna. Ningali laku lampah kitu, sang maharesi nyiuk cai tina
bokor anu aya dihareupeunna, bari kedal supata: “Héy Duryudana putra Dréstaratya, anjeun geus nyacampah kami. Ngahina ka
bagawan, sarta teu narima pépéling ti kami. Dina perang Baratayuda, di palagan
Kuru Sétra, pingping anjeun bakal remuk ku gada Bima. Anjeun bakal tinemu jeung
ajal, jadi tumbal Baratayuda”. Ngadéngé supata sang maharesi, Dréstaratya
gasik nyampeurkeun bari nyuuh kana lahunan sang maharesi. Sang raja Astina ménta,
sangkan maharesi nyabut supatana.
Dilayad
Warta ngeunaan Pandawa di tamping ka
leuweung, geus sumebar ka sajagat pawayangan. Batara Krésna dibarengan ku Déwi
Subadra jeung Dréstaketu –raja ti nagri
Cedi, ngalongok Pandawa. Basa Krésna ngadéngé dongéng ngeunaan telengesna
Duryudana, pudigdig bijil amarahna: “Jagat
baris nyeuseup getih Duryudana; Karna; Dursasana; jeung Sangkuni. Éta mahluk,
hirupna geus sasab. Kudu sagancangna leungit ti ieu jagat, kudu ku leungeun
kuring ancurna”. Ceuk Krésna, satria titisan Batara Wisnu, bari téténjrag.
Sanggeus leler tina amarah, Krésna ngedalkeun kahanjeluna, teu bisa mageran maén
dadu. Mun seug harita dirina aya di sagédéngeun Pandawa, nasib Pandawa moal
nepi ka katalangsara. Amarah Krésna nguniang deui, waktu Déwi Drupadi
ngadadarkeun lalakonna basa ditaranjangan ku Duryudana jeung Dursasana.
Untungna, Arjuna bisa nyiram seuneu amarah Krésna. Déwi Subadra teu kawawa
nahan rasa kingkin anu gumulung dina jero kolbuna, waktu ningali kaayaan
salakina –Arjuna anu awakna
rangkebong begang. Arjuna gasik ngabeberah bojona, bari mangku Abimanyu, anak
kadeudeuhna. Sanggeus silih nyicikeun kasono, Krésna jeung Déwi Subadra,
amitan. Mulang ka nagri Dwaraka, kitu deui sobat-sobat lianna, miang ka nagara
séwang-séwangan.
***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar