Sing
saha anu mampuh ngangkat gondéwa katut mentangkeun jamparing pusakana, éta anu
baris jadi jodo Déwi Drupadi
Saémbara
Drupadi
Ngumbarana Pandawa di nagri Ékacakara
aya kana genep bulanna. Kacaturkeun Pandawa katatamuan ku brahmana. Éta brahmana
ngadongéng ngeunaan Prabu Drupada anu saparo karajaanna direbut ku Resi Druna –Dorna. Prabu Drupada neuteuli ka Resi
Druna, sarta hayang mulangkeun kanyeri ka sobatna anu geus ngarebut saparo
wilayah nagri Pancala –Campala. Prabu
Drupada hayang boga anak anu sakti mandraguna keur nyangkalak Resi Druna.
Bakating ku hayang-hayangna boga turunan satria anu sakti, manéhna unggal poé teu
weléh menekung neneda ka déwata. Basa Prabu Drupada keur mujasmédi, ka karaton
Pancala ujug-ujug kurunyung datang Sang Brahmana. Sang Brahmana nepungan praméswari
Drupada sarta cacarita sangka Prabu Drupada ngadahar sasajén mantéga. Sang
Brahmana ngabeuleum mantéga kana seuneu tina parupuyan. Kacida ahéngna, tina
haseup parupuyan medal hiji satria anu geus sawawa –dingaranan: Dréstajumena, anu baris megatkeun nyawa Resi Druna dina
Perang Bharatayuda. Sakumna pangeusi karaton, ngarasa hélok ku ayana éta
kajadian. Can ogé rerep kahélokna, tina parupuyan medal deui jabang bayi anu
jirimna wanoja, geulis kawanti-wanti. Eta jabang bayi dingaranan: Déwi Drupadi
–Déwi Krésna. Nurutkeun Sang
Brahmana, isuk jaganing géto, éta jabang bayi bakal jadi wanoja anu utama,
sarta dina perang Bharatayuda ku kasaktianna réa satria anu biluk ka Kurawa
palastra di palagan yuda. Kacaturkeun Déwi Drupadi geus manjing sawawa. Prabu
Drupada hayang boga minantu anu baris ngarundaykeun ahli waris karajaan.
Minantu anu jadi implenganna nya éta satria anu bisa nanjeurkeun karajaan
Pancala. Pikeun ngayakna, Sang Prabu ngagelar saémbara. Saha anu unggul dina saémbara,
baris jadi jodona Déwi Drupadi.
Kitu dongéngna Sang Brahmana, anu natamu
ka Pandawa. Sanggeus réngsé ngadongéng, Sang Brahmana mulang deui ka
patapaanna.
Teu lila ti dinya, datang Bagawan
Abiyasa. Sang Bagawan negeskeun ka Pandawa, sangkan ancrub ka pakalangan saémbara.
Nurutkeun implengan Abiyasa, Déwi Drupadi téh hiji wanoja anu baris
ngarundaykeun satria anu utama.
Isukna, Pandawa miang ka nagri Pancala rék
milu saémbara. Di satengahing jalan, tepung jeung salahsaurang Gardawa –ngaranna: Citramata. Éta Gardawa méré
kamandang, sangkan Pandawa saméméh ka nagri Pancala, kudu nepungan heula
Bagawan Domya di patapaan Utkacakatirta. Teu diengkékeun deui, Pandawa laju ka
patapaan Utkacakatirta. Yudistira anu jadi juru sabda, nepikeun maksud jeung
tujuan pangna nepungan Sang Bagawan. Sang Bagawan surti sarta nyanggupan
marengan Pandawa ka nagri Pancala.
Anu disaémbarakeun ku Prabu Drupada, nya
éta: “Sing saha anu mampuh ngangkat gondéwa katut mentangkeun jamparing
pusakana, éta anu baris jadi jodo anakna”.
Sakumna patandang saémbara, geus kumpul
di alun-alun karaton Karajaan Pancala. Anu aub kana pakalangan saémbara karéréanna
pararaja jeung putra mahkota, diantarana Kurawa katut Adipati Karna. Dina poé
munggaran, geus aya ratusan raja jeung putra mahkota karajaan anu asup ka
pakalangan, tapi can aya anu mampuh ngangkat gondéwa jeung mesat jamparing
pusakana. Dina poé kadua anu kagiliran tandang nya éta Kurawa –diwakilan ku Adipati Karna, sarta asup
ka pakalangan. Barang Adipati Karna rék ngangkat gondéwa, Déwi Drupadi
ngagorowok dina papanggungan, ngusir Adipati Karna sangkan ingkah ti pakalangan
saémbara. Nurutkeun Déwi Drupadi, yén satria ti nagri Awangga –nya éta Adipati Karna teu boga hak ngilu
saémbara, sabab lain teureuh raja. Atuh Adipati Karna mundur ti pakalangan,
bari nandang wiwirang di kolong catang. Atuh patandang ti Kurawa, dianggap
gugur. Anu pamungkas, giliran Pandawa –anu
keur nyamur jadi kaum brahmana. Arjuna tandang ka pakalangan, ngawakilan
dulur-dulurna. Ningali kaum brahmana ngiluan saémbara, sakumna patandang protés
–tapi ku panitia saémbara teu diwaro.
Arjuna kalayan teuneung ludeung, asup ka pakalangan saémbara. Gondéwa anu
beuratna réwuan kati, kaangkat ku Arjuna bangun hampangeun pisan. Kitu deui
jamparingna, dina itungan kiceup ngabelesat tina gondéwa. Éta jamparing, niir
manuk anu dikelat dina kurung nu digantungkeun dina leunjeuran awi di tengah
alun-alun. Ger, panongton surak ayeuh-ayeuhan. Parasatria –kaasup Kurawa, hookeun ku kaparigelan sang brahmana.
Déwi Drupadi ngarasa bungah amarwatasuta
basa ningali nu unggul dina saémbara téh, hiji brahmana ngora anu gagah tur hadé
rupa. Déwi Drupadi geuwat mawa kembang, sarta dikangkalungkeun ka brahmana
ngora –anu taya lian ti Arjuna, satria
panengah Pandawa. Parasatria –kaasup
Kurawa, karérab amarahna. Laju ngamuk nguwak-ngawik tempat saémbara sarta
ngarogahala prajurit Pancala. Ningali parasatria jeung Kurawa jadi kembang
kariweuhan, Pandawa singkil ngayonan anu keur ngamuk. Der perang campuh,
parasatria jeung Kurawa kadéséh, antukna buyar katawuran.
Ningali parasatria jeung Kurawa birat,
Prabu Drupada kacida bungahna. Harita kénéh ngumpulkeun pangagung seja ngaémbarakeun
yén putri kadeudeuhna baris diréndéngkeun jeung brahmana ngora anu unggul dina
saémbara. Ngabandungan anakna unggul di pakalangan saémbara, Déwi Kunti
Nalibrata teu kawawa ngaragragkeun cimata –cimata
kabungah anu taya papadana.
Waktu Prabu Drupada keur gunem catur
jeung Pandawa katut Déwi Kunti pikeun jatukramina Déwi Drupadi, torojol Bagawan
Abiyasa. Sang bagawan nepikeun amanat ti Hyang Tunggal, yén anu hak ngawin Déwi
Drupadi téh lain ngan ukur Arjuna wungkul, tapi Pandawa. Sabab Arjuna
ngawakilan opat dulurna anu lain. Hartina, anu hak jadi salakina Déwi Drupadi téh
nya éta: Yudistira; Bima; Arjuna; Nakula; jeung Sadéwa.
Catetan:
Nurutkeun carita Mahabarata –anu sungapanna ti India, anu jadi salaki
Déwi Drupadi téh: Pandawa Lima. Déwi Drupadi boga anak lima, ti masing-masing
Pandawa. Ti Yudistira, Déwi Drupadi boga anak anu ngaranna: Srutakarma. Ti
Bima, boga anak: Srutaséna. Ti Arjuna, boga anak: Pratiwindya. Ti Nakula, boga
anak: Santanika. Jeung ti Sadéwa, boga anak anu ngaranna: Prasani.
Nurutkeun carita Wayang Purwa –babakuna dina padalangan Sunda, anu jadi
salaki Déwi Drupadi téh ngan hiji, nya éta: Yudistira –putra cikal Pandu Déwanata ti Déwi Kunti Nalibrata. Sarta anak Déwi
Drupadi ti Yudistira ogé ngan hiji deuih, anu ngaranna: Pancawala.
Indraprasta
Sanggeus Pandawa diaku kulawarga ku
Prabu Drupada, keur nganjrekna diperenahkeun di lingkungan karaton. Ayana
Pandawa di nagri Pancala, ngabantu pisan kana pangwangunan karajaan –babakuna mah ngeunaan kaamanan. Kaayaan
nagri Pancala jadi leuwih tingtrim, sepi paling towong rampog. Dina waktu anu
singget, nagri Pancala ngabelesat karaharjaanna.
Ngadéngé béja nagri Pancala jadi mekar,
Duryudana ngutus telik sandi pikeun maluruh kamekaran nagri Pancala. Nurutkeun
panalungtikan telik sandi, mekarna nagri Pancala téh ku yasana Pandawa.
Duryudana karérab haténa, ceuk pamikirna: “Mun
Pandawa diantep ngahiji jeung Pancala, Pandawa bakal weweg jeung kakuatana bakal
leuwih rohaka”.
Duryudana ngumpulkeun parapapayung nagri
Astina, di karaton. Kahariwang tahtana bakal dirurud ku Pandawa, ditepikeun ka
sesepuh Astina. Nurutkeun pamanggih Adipati Karna, Astina kudu ngajorag Pandawa
di nagri Pancala tur tarompét perang ditiup. Sedengkeun ceuk tinimbangan Bisma
katut Widura jeung Resi Druna, satengah nagri Astina kudu dibikeun ka Pandawa.
Usul ti tilu pini sepuh Astina, disaluyuan ku Raja Dréstaratya –bapana Duryudana. Pangeusi karaton sapuk
–iwal ti Duryudana jeung dulur-dulurna,
saparo karajaan jadi hakna Pandawa.
Pandawa diondang ka nagri Astina, diajak
badami ku sesepuh Astina. Waktu Pandawa keur gunem catur jeung sesepuh Astina,
Duryudana katut dulur-dulurna –dibarengan
ku Sangkuni ngajéngkat ti pasamoan –bakat
ku teu panuju kana kawijaksanaan sesepuh Astina. Bisma seukeut rasana,
sangkan teu muncunghul pacogrégan, Bisma nyodorkeun kamandangna ka Dréstaratya:
“Mikeun Leuweung Kandawaprasta ka Pandawa”.
Haté Dréstaratya ngemplong, usul ti Bisma gasik disaluyuan. Kitu deui Duryudana
jeung dulur-dulurna, barungah. Gedé pangharepan, Pandawa bakal binasa ku
dedemit anu ngageugeuh éta leuweung. Ngadéngé anu rék dibikeun ka Pandawa téh
leuweung geledegan, Bima medal amarahna. Tapi amarah Bima teu tepi ka
ngagugudag, dipareuman ku Yudistira malar narima kana kawijakan sesepuh Astina.
Gancangna carita, Bima meunang pancén
pikeun ngaratakeun leuweung. Teu réa catur, gasik ngabukbak Leuweung
Kandawaprasta. Dina dangka sabulan, leuweung geledegan téh geus rata. Teu lila
ti dinya, Pandawa mitembeyan ngawangun karaton. Dina dangka dua bulan, leuweung
ganggong simagonggong salin jinis jadi karaton anu agréng. Éta karaton
dingaranan: Indraprasta, sarta anu jadi rajana: Yudistira.
***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar