Saméméh
Jaipongan dipikawanoh ku masarakat Sunda, seni ibing dina pintonan rahayat téh
katelahna: Ketuk Tilu. Taun 1978-an, Gugum Gumbira ngawanohkeun seni ibing
wanda anyar, nya éta: Ketuk Tilu Perkembangan. Ketuk Tilu Perkembangan, robah
ngaranna, jadi: Bojongan. Saterusna taun 1980-an, robah deui jadi: Jaipongan.
Ku kituna, Ketuk Tilu jadi inspirasi lahirna seni ibing anu katelahna:
Jaipongan.
Waditra: Goong jeung Ketuk. |
Ketuk
Tilu
Saperti kasenian rahayat lianna anu
hirup di kalangan somah, ngaran kasenian osok dipatalikeun jeung: pakakas jeung
kaayaan tempat atawa kaayaan alam. Kasenian Ketuk Tilu ogé –cenah, nyoko kana salahsahiji waditra
pamirigna, nya éta: Ketuk anu jumlahna Tilu. Ketuk téh sarimbag jeung penclon bonang/koromong
atawa rincik, bentukna buleud kawas rantang –ngan bagéan luhurna kawas susu sapi anu keur bareuh. Dina sumber nu
sejen, istilah
Ketuk Tilu téh asalna tina waditra Ketuk anu ditakol Tilu kali –minangka isarat pikeun waditra séjénna
(rebab; kendang; goong) pikeun mitembeyan maénkeun hiji lagu atawa ngan saukur
instruméntalia waé.
Nepi ka taun 1980-an mah, aya sésébréd
anu sok remen dipaké bahan ngabodor ku: bodor réog; bodor calung; jeung bodor
dina sandiwara. Sésébrédna uni na, kieu: “Ketuk
tilu kendang dua, érloji diputer deui. Huntu tilu punglak dua, nu hiji geus
ungger deui”. Mucunghulna sésébréd saperti kitu, méré gambaran, yén Ketuk
Tilu “pernah” jadi kacapangan balaréa –Ketuk
Tilu, diperkirakeun kasohor di taun 1916. Sok sanajan Ketuk Tilu geus “teu
pati” dipikawanoh deui, tapi, kasenianna mah teu ieuh tumpur. Buktina: masih
aya kénéh pintonan Ketuk Tilu di Derenten –kebon
binatang Bandung jeung di Kampung Seni & Wisata Cibolérang –Kampung Cibolérang; Desa Cinunuk; Kacamatan
Cileunyi – Kabupaten Bandung. Sabenerna mah di wewengkon Garut; Karawang;
jeung Kuningan ogé, masih aya anu mintonkeun kasenian Ketuk Tilu téh –ngan hanjakal, jumlahna pohara saeutikna,
éta ogé ngan dipikaresep ku “generasi kolot”.
Lamun didéfinisikeun, anu dimaksud kasenian
Ketuk Tilu téh, nya éta: wangun kasenian kalangenan anu aya ronggéngan atawa
dogér, kalawan pamirigna: ketuk –tilu
siki; kendang; kulantér –kendang
leutik, dua siki; rebab/tarompét; kempul; kecrék; jeung goong. Dina kamekaran
saterusna, pirigan Ketuk Tilu di sawatara wewengkon di Tatar Sunda téh, jadi
bagian tina pintonan téater. Contona: Ronggéng Gunung –di wewengkon Ciamis; Banjét –di
wewengkon Karawang jeung Subang, Topéng Betawi –utamana di wewengkon Jabodetabék, kaasup seni Ubrug di Banten.
Cenah mah,
Ketuk Tilu mibanda gaya ibing anu khas –luyu
jeung ciri khas wewengkonna. Gaya ibing anu mandiri ieu, ditandaan ku
ngaran-ngaran kawihna, saperti: Torondol; Angin-Angin; Dépok; Oray-orayan;
Bajing Luncat; Sorongan; Balik Bandung; Ban Karét; Léngkah Tilu; Léngkah Opat;
sarta Cantél. Kawih Kidung jeung Érang-Érang dina pagelaran Ketuk Tilu, biasana
mah mangrupakeun kawih wajib. Kawih séjénna, saperti: Émprak atawa Émprak Kagok;
Polos –anu ngembang jadi “Polos Tomo”,
sarta sakapeung-sakapeung disambung kalawan naék Géboy; Berenuk Mundur;
Kaji-kaji; Gorong; Tunggul Kawung; Gondang; Sorong Dayung; Cikeruhan; Prang-prang
Tarik; Rénggong Buyut; Awi Ngarambat; Bangkét Solontongan; Palérédan; Géséh;
Kembang Beureum; Sonteng; Ombak Banyu; Gaya Éngko; Mainang; Karawangan Barlen;
Soloyong; jeung sajabana.
Numutkeun sababaraha sumber, kasenian
Ketuk Tilu, asal muasalna tina upacara tatanén. Ku kituna, kalungguhan “ronggéng”
lain ngan saukur jadi juru kawih atawa juru ibing wungkul, tapi sabagé: Shaman.
Oyagna imbit ronggéng –dina konteks
upacara tatanén, lain ditujulkeun keur ngondang birahi, tapi hurmatan ka
Nyi Pohaci –Déwi Kasuburan.
Ku lajuna mangsa, Ketuk Tilu ngalaman
parobahan. Tina nu sipatna “ritual”, robah kana “kalangenan” –hiburan. Kalungguhan ronggéng, geus jadi
“penari bayaran”. Ronggéng dibéré: jabana –di
sawér duit. Tapi mun ditilik tina jihad ékonomi mah, gambaran gawé profésional
téh geuningan geus aya ti béh ditu mula –ku
geus dipakéna seni, jadi lahan usaha keur pangupa jiwa.
Sanajan geus ngagésér jadi seni
kalangenan, tata cara pintonanna mah masih ngagunakeun padika heubeul. Tempat
pintonan, cukup dicaangan ku oncor –obor.
Ayana oncor di tengah pakalangan, lain ngan ukur keur nyaangan wungkul, tapi mibanda
harti nu mandiri. Oncor téh lambang Mandala, nya éta: pancerna buana atawa
puseurna dunya. Pagelaranna teu maké panggung anu diundakkeun, tapi, panggung
ngupuk –keur nayaga anu nabeuh jeung
ngigel.
Pamaén Ketuk Tilu, diwangun ku: lurah
kongsi –pupuhu rombongan; ronggéng;
jeung nayaga –tukang kendang, tukang kecrék,
rebab/tarompét, ketuk, jeung tukang goong. Waktu magelarannana, dimimitian
ba’da Isya nepi ka wayah Janari –aya
kalana nepi ka sapeuting jeput. Runtuyan pintonanna, biasana dimimitian ku tatalu;
ronggéng ngawih Kidung atawa ngawih Kembang Gadung; laju kana ibing ronggéng
Wawayangan –ibing Wawayangan mangrupa
ibingan keur némbongkeun kaparigelan ngawih jeung ngibing nyi ronggéng.
Dina ibing Wawayangan ieu, ronggéng lulugu –ronggéng
utama; ronggéng pangbarep –ronggéng
pangméncrangna; jeung ronggéng lianna, ngadu kaparigelan ngawih jeung
ngibing. Saréngséna ngibing, ronggéng ngajajar hareupeun nayaga. Saterusna, ka
tengah pakalangan, asup Pamogoran –lalaki
atawa jawara anu mika-gandrung kana ibing Ketuk Tilu. Pamogoran biasana sok
langsung ménta lagu, tapi aya kalana osok némbongkeun heula momonés –pamér ngibing jeung némbongkeun kakuatan
jurus ibing. Aya ogé Pamogoran téh anu osok langsung milih ronggéng, terus
ngigel jeung ronggéng anu dipilihna. Réngsé ngigel, manehna méré pamasak atawa
duit sawér ka nyi ronggéng. Mun pagelaran Ketuk Tilu parantos lekasan, aya
kalana Pamogoran téh osok “mogor” di imah nyi ronggéng.
Upama ditilik tina jihad pintonan,
runtuyan anu geus didadarkeun di luhur bieu, kabagi jadi tilu adegan, nya éta:
Babak Tatalu; Babak Erang; Babak Pasakan. Wincikana, saperti kieu:
ADEGAN KAHIJI (Babak Tatalu)
Dina adegan kahiji, waditra nu mirig téh
ditabeuh dina iringan “tatalu” –gunana
pikeun ngumpulkeun nu lalajo jeung parapamilon. Pamilon –calon nu rék ngibing jeung anu lalajo, caricing
di sabudeureun pakalangan –biasana mah
bari nangtung, nagog, atawa diuk. Sanggeus balaréa daratang jeung ngumpul,
dimimitian ku pararonggéng asup ka jero pakalangan, ngibing babarengan
ngurilingan lampu oncor. Gerakan ibingna disebut Jajangkungan jeung Wawayangan,
sarta gerakanna geus diatur saméméhna ku wirahma anu anca. Bagian saterusna,
nya éta: Wawayangan. Di ibingkeun ku ronggéng, kalawan posisi satengah bunderan
atawa tapal kuda. Biasana, maranéhanana ngibing bari ngawih Kidung.
Saterusna, lurah kongsi ngaduruk menyan
dina parupuyan kalawan pangradinan –sasajén.
Laju mapatkeun jangjawokan, ménta kasalametan salila magelaran sarta ménta
rizki anu réa. Sajaba ti éta, dibacakan ogé –bari lalaunan “asihan” sangkan pararonggéngna dipikaresep ku
parapanongton. Anu dipiharep, sangkan parapanongton jembar haté pikeun mikeun
duit. Réngsé Wawayangan, pararonggéng ngajajar ka gigireun tur nyanghareupan
panjak –paranayaga. Lamun di luhur
panggung, mangka posisi barisannana nukangan anu lalajo.
Salila Babak Tatalu ieu, gamelan tetep
ngangkleung dina kawih Kidung. Réngsé kawih Kidung, ronggéng nyieun posisi
ngawangun bulan sabit, nyinghareup ka arah panongton, dituluykeun dina Babak Érang.
ADEGAN KADUA (Babak Érang)
Sanggeus ibing bubuka dipilampah ku pararonggéng,
dituluykeun ku ngibing babarengan –pararonggéng
jeung panongton lalaki/pamogoran. Ronggéng, ngibing ku léngkah-léngkah anu
pondok jeung ngayunkeun leungeunna wungkul. Sedengkeun pamogoran, ngibing ku
rupa-rupa gerakan –lolobana mah tina
gerakan penca. Minangka selingan, dina ngibing babarengan téh biasana
dipintonkeun ibing Tongtonan ku panjak –salah
sahiji nayaga atawa ti anu nongton –lamun
aya nu ménta ku gerakan anu baku –luyu
jeung gendingna. Dina ieu adegan selingan téh, geus aya pola wirahma anu
tangtu tur baku jeung gendingna –dumasar
kahayang nu ngibing.
Dina babak ieu, ronggéng ngibing
babarengan sacara bébas dipirig ku kawih Érang-Érang. Panongton, bébas ngibing
tanpa kudu mayar duit pasakan –duit
bokingan. Babak ieu dipidangkeun husus pikeun panongton anu resep ngibing,
minangka pamanasan sakaligus “bonus”, alatan henteu kudu mayar.
ADEGAN KATILU (Babak Pasakan/Parebut
Ronggéng)
Réngsé Babak Érang, kakara saterusna
dituluykeun dina Babak Pasakan. Parapamogoran anu ngibing jeung ronggéng, kudu
mikeun duit paseuk ka ronggéng atawa panjak.
Dina acara puncak, geus biasa aya adegan
parebut ronggéng. Pamogoran, silih rebut ronggéng pikeun ngibing jeung ronggéng
“primadonana”. Dina milih ronggéng –minangka
pasangan ngibing, mindeng lumangsung kaributan, ku kituna babak ieu
dingaranan Parebut Ronggéng. Ku alatan éta, Ketuk Tilu kungsi dilarang ku
pamaréntah dumasar alesan demi kaamanan sarta katartiban umum. Tapi dina
émprona mah, Ketuk Tilu téh teu ieuh leungit, tetep lumangsung di kahirupan
balaréa.
Kalakuan Pamogoran mangsa bihari –baheula, teu pati jauh jeung kalakuan
kaom Bajidor dina kasenian Bajidoran –Kiliningan
Jaipongan mangsa kiwari. Asup ka pakalangan téh, lain sagemblengna keur
nyicikeun “éksprési seni”. Karéréaanna mah ka jurung ku gitek; kelét; jeung
rindat nyi ronggéng.
Jaipongan
Gurilapna ibing Jaipongan, gedé pakaitna
jeung anu marajianna: Gugum Gumbira Tirasonjaya. Ieu seniman seuweu –putra pameget ti pasangan H. Suhari
jeung Hj. Oyoh téh, taun 1980-an ngageunjleungkeun jagat panggung seni Tatar
Sunda, Nusantara, jeung Mancanagara, ku karyana anu dingaranan: Jaipongan.
Gugum ti burey kénéh, béda karesepna
jeung dulur-dulurna. Lain anyang-anyangan, Gugum mah kadon resep diajar maénpo
atawa penca ka bapana. Nincak mangsa rumaja, mimiti diajar Ketuk Tilu. Manjing
sawawa, kukurusukan ka wewengkon Karawang jeung Subang –ngundeur luang tina seni Topéng Banjét, Kiliningan Bajidoran, jeung
seni séjénna. Gerak “bukaan”; “pencugan”; “nibakeun”; jeung sababaraha ragem gerak “mincid” –tina sababaraha ibing Ketuk Tilu; Topeng Banjét; jeung Kiliningan
Bajidoran, nga-inspirasi Gugum keur ngamekarkeun ibing atawa kasenian nu
kiwari dipikawanoh minangka Jaipongan.
Sababaraha gerak dasar ibing Jaipongan –lian
ti Ketuk Tilu, Bajidoran sarta Topéng Banjét, ku Gugum dieuyeuban maké
gerakan seni nu séjénna, saperti: Tayuban jeung Penca Silat.
Resep kana kasenian, kaanteur ku
geureuha –pamajikan na, nya éta: Euis
Komariah –maéstro seni kawih jeung
tembang. Anu jadi obsési Gugum, nya éta: sangkan ibing ra’yat jadi ibingan
anu bisa unggah ka tengah pakalangan. Ku ayana rojongan ti “patih goah” –bojo, sumanget Gugum pikeun matéakeun
seni Sunda, leuwih ngagedur.
Taun 1974, Gugum ngadegkeun grup
kasenian anu dingaranan: Jugala. Taun 1978, ngilu aub kana féstival kasenian
ra’yat tingkat Jawa Barat di Gedong Merdeka Bandung. Taun éta kénéh, ku
Propinsi Jawa Barat dipercaya ngawakilan Jawa Barat dina féstival tari ra’yat
tingkat internasional di Hongkong. Di Hongkong harita, Gugum midangkeun ibingan
anu dingaranan: Ketuk Tilu Perkembangan atawa Ketuk Tilu Kamekaran –terus diganti jadi: ibing Bojongan. Taun 1980-an, ibing Bojongan diganti deui
jadi: Jaipongan. Ketuk Tilu Kamekaran –sabab
dasar ibing éta mangrupakeun “kamekaran” tina Ketuk Tilu, mangrupa karya
munggaran Gugum Gumbira anu kacida kentel kénéh ku “kelir” ibing Ketuk Tilu –boh tina segi koréografi atawa pirigannana.
Waktu mimiti medal, Jaipongan kungsi
jadi bahan catur balaréa –patali jeung
anu jadi papayung Jawa Barat, teu pati panuju kana tilu G: géol; gitek; jeung
goyang. Ibing Jaipongan, dianggap érotis tur vulgar. Ku ayana pro jeung
kontra kana ibing Jaipongan, sabenerna mah gedé pisan mangpa’atna keur Gugum
mah. Karya na, jadi pada mikawanoh –malahan
dipigandrung ku balaréa. Komo deui sanggeus ibing Jaipongan dipintonkeun
dina TVRI stasiun puseur Jakarta, taun 1980. Jaipongan, beuki kasohor. Lian ti éta,
pola tepak kendangna eunteup kana seni séjénna –dangdut; wayang golék; seni pop; katut seni tradisi. Ku seni
Jaiponganana, Gugum Gumbira geus bisa ngejatkeun seni ra’yat kana panggung anu
leuwih gedé ambahanna. Tina leungeun kréatipna, medal sababaraha ibing
Jaipongan dina wangun tunggal; pasangan; jeung rampak, di antarana: Daun Pulus
Késér Bojong; Réndéng Bojong; Rawayan; Sétra Sari; Banda Urang; Rampayak;
Sonteng; Toka-Toka; Kawung Anten; Oray Welang; Pencug jeung Jalak Ngejat.
Gumelarna Jaipongan di jagat seni
Indonesia, sabenerna mah méré “kontribusi” anu cukup badag ka paraseniman tari,
pikeun leuwih aktip matéakeun deui jenis tarian ra’yat anu saméméhna kurang
perhatian. Jaipongan, dimangpaatkeun ku paraseniman tari pikeun ngayakeun
kursus-kursus tari Jaipongan. Kitu deui, dimangpaatkeun ku pangusaha pub-pub
peuting pikeun metot sémah. Sacara teu langsung, usaha sarupa kieu, apanan minangka
usaha “pemberdayaan ékonomi kreatip” ngaliwatan ibing Jaipongan.
***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar