Saupama
nilik kana sajarah, yén sistim kapamingpinan di masarakat Sunda téh dibagi jadi dua, nya éta: Kapamingpinan Kaagamaan jeung
Kapamingpinan Kanagaraan. Kapamingpinan Kaagamaan mangrupa kapamingpinan anu
ngawujud dumasar kana: nyangkemna élmu agama tur miboga prilaku nu luyu jeung
norma katut ajén-inajén kaagamaan. Sedengkeun Kapamingpinan Kanagaraan mangrupa
kapamimpinan anu ngawujud dumasar kana: pancén; kawajiban; katut wewenang
ngokolakeun nagara atawa kolompok masarakat nu tangtu. Dua kapamingpinan ieu téh,
luyu jeung papasingan kapamingpinan formal jeung informal jaman kiwari.
Calon Pamingpin kudu gede kawani, ulah eraan. |
Pamingpin
Kamekaran masarakat jeung nyerepna
konsep kapamingpinan ti luar Tatar Sunda –Hindu/Budha;
Islam; Barat, ngabalukarkeun mucunghulna dua kapamingpinan saperti anu
ditulis di luhur. Dina kamekaran saterusna, timbul kapamingpinan anu séjénna.
Lian ti éta, henteu nutup kamungkinan saurang pamingpin agama, bisa
ngamekarkeun kapamingpinanana ngarangkep jadi pamingpin nagara. Sabalikna,
saurang pamingpin nagara bisa ngamekarkeun kapamingpinanana ngarangkep jadi
pamingpin agama.
Di masarakat Sunda, kapamingpinan
kaagamaan dicekel ku tokoh-tokoh agama nu ngawasa élmuning agama sarta
ngalaksanakeunnana kalawan taat tur daria. Biasana mah, disebut: Brahmana atawa
Pandita –keur pamingpin agama Hindu/Budha,
jeung Ajengan atawa Kiai –pikeun
pamingpin ulama Islam. Éta pamingpin agama téh, umumna, ngabogaan murid tur
mingpin lembaga atikan agama, nya éta: Mandala –lembaga mangsa Hindu/Budha, jeung Pondok atawa Pasantrén –mangsa Islam. Pamingpin agama, biasana,
sok dipénta: naséhat; pamadegan; tur do’ana ku pamingpin nagara. Lian ti éta
ogé, pamingpin agama téh sok mingpin upacara-upacara kaagamaan tur mingpin do’a
dina upacara-upacara anu sipatna kanagaraan. Malahan mah, diantara pamingpin
agama téh aya nu jadi “pembantu tetep” na pamingpin nagara. Sistim
kapamingpinan kaagamaan mangsa saméméh Islam anu masih kénéh lumaku nepi ka
kiwari, bisa kapaluruh dina kahirupan di masarakat Baduy. Ayana “Puun” salaku
pamingpin agama, miboga martabat jeung kalungguhan anu luhur –ku lantaran, baheulana masarakat Kanékés téh
mangrupa hiji mandala.
Sedengkeun kapamingpinan kanagaraan di
masarakat Sunda, bisa kahontal ku cara kapeloporan tur kapinunjulan individual.
Biasana mah, disebut: Raja –mangsa
pangaruh kabudayaan Hindu/Budha, abad ka-5 nepi ka-16; jeung Sultan –dina mangsa pangaruh Islam, abad ka-15 nepi
ka-19. Lian ti éta, aya ogé sesebutan pamingpin séjénna, saperti: Bupati –ti mimiti abad ka-17 di Priangan jeung abad
ka-19 di Banten katut Cirebon. Ari pamingpin anu panghandapna, dicekel ku
Kapala Désa –Lurah di Priangan; Jaro di
Banten; Kuwu di Cirebon. Éta sakabéhna téh, mangrupa pamingpin di tempatna
séwang-séwangan anu purah ngatur kahirupan nagara; masarakat; jeung kahirupan séjénna.
Dina kahirupan sapopoé, éta parapamingpin téh miboga kakawasaan anu lega. Ari
dina ngalaksanakeun pancénna, boga tempat anu husus, saperti: Karaton –keur raja jeung sultan; Pendopo –keur bupati; Balé Désa –keur kapala désa. Salian ti éta, parapamingpin
ogé ngabogaan: pakéan dines; perlengkapan dines; simbol; jeung sajumlahing
pembantu anu disebut ménak. Kapamingpinan kanagaraan mangsa Islam anu masih kénéh
lumaku nepi ka kiwari, bisa kapaluruh dina kahirupan di karaton Cirebon –karaton Kasepuhan; Kanoman; jeung karaton
Kacirebonan. Najan geus teu ngabogaan kakawasaan pamaréntahan, tapi dina
hal-hal anu tangtu mah, Sultan Cirebon téh tetep dianggap salaku pamingpin.
Pasaratan
Pamingpin
Di masarakat tradisional, kapamingpinan
téh nyuméndér kana struktur sosial, dumasar kana: kalahiran; rajakaya; jeung
status. Dina mangsa kabaheulakeun mah, calon pamingpin téh salian ti ngabogaan
pangaweruh; pangalaman; jeung kamampuh lahir batin; ogé kudu miboga kakayaan –rajakaya anu onjoy ti batur. Kitu deui
jadi pamingpin téh, bisa dihontal ku cara kapeloporan tur kapinunjulan
individual. Saperti: jadi raja/sultan atawa jadi pamingpin pasantrén –kalahiran/turunan, jadi ketua –kapeloporan, jeung sajabana.
Sunan Gunung Jati nu mangkuk di Cirebon,
anjeunna ngabahudenda jadi pamingpin agama katut pamingpin nagara –jadi raja pandita. Anjeunna, ngabogaan
pangaruh nu gedé di wilayah Jawa Barat –mangsa
abad ka-15 nepi ka danget ieu. Hal éta téh, mangrupa hasil jembarna “élmu
pangaweruh” anjeunna ngeunaan agama, sakaligus anjeunna ogé jadi “panaratas”
panyebaran agama Islam di wilayah Jawa Barat. Sedengkeun ari nu jadi
sultan-sultan di Cirebon jeung Banten mah, jadi pamingpinna téh mangrupa buah “katurunan”
Sunan Gunung Jati.
Nurutkeun urang Sunda, aya sababaraha
hiji kriteria anu nangtukeun salahsaurang jadi pamingpin nu idéal. Dina mangsa
Karajaan Sunda, kriteria anu dipimaksud téh nya éta:
1.
Henteu
resep bantrok tur henteu ngagurat batu –pamingpin
kudu sauyunan pikeun ngahontal tujuan bari migawé kamulyaan ku: tindakan,
ucapan, tur itikad;
2.
Henteu
marebutkeun hal anu bener –pamingpin kudu
lempeng tur jujur, ngajaga kasampurnaan agama tur henteu leupas tina ajaran
karuhunna;
3.
Henteu
ngarampas hak bogana batur jeung tara ngajaheutkeun anu teu boga kasalahan –pamingpin kudu jembar kautamaan;
4.
Henteu
silih curiga jeung tara gampang kapangaruhan –pamingpin kudu imeut tur taliti;
5.
Henteu
babari kasigeung jeung tara gampang kukulutus –pamingpin kudu wijaksana, ngéléhan, daréhdéh, tur jembar haté;
6.
Henteu
lénglé, ngedul, jeung tara remen ngarasula –pamingpin
kudu parigel, kesit, tur gedé sumanget;
7.
Henteu
éraan –pamingpin kudu tatag dina
ngomongna tur gedé kawani.
Saurang pamingpin Sunda, sawadina nyonto
élmu paré –agamaning paré nu teu
weleh tungkul, sarta nyonto sipat cai –patanjala
nu ngocor ka muara. Beuti hartina: pamingpin Sunda, ulah ngarasa dirina geus
jembar.
Nurutkeun pajamanan nu oriéntasina kana
Islam –sakumaha anu kaunggel dina Babad
Cirebon, yén pasaratan jadi pamingpin téh harita mah, kurang leuwih kieu:
1.
Ditakdirkeun
ku Gusti –Alloh SWT;
2.
Aya
kadaék;
3.
Ngawasa
élmu pangaweruh –hususna élmu agama Islam;
4.
Ngabogaan
wewenang atawa hak –diantarana, ku paktor
turunan;
5.
Pribadina
sampurna, boh jasmani boh rohani atawa cita-citana –insan kamil.
Kapinunjulan kitu téh, dibarung deui ku miboga
pakakas-pakakas anu husus –ngabogaan
kakuatan gaib saperti: kujang; keris; batu; piagem/bisluit; naskah/kitab;
pakéan; payung; makuta; jeung gamelan.
Dina mangsa kolonial jeung féodal –ti mimiti abad ka-18, anu jadi kriteria
pamingpin nu idéal téh, nya éta:
1.
Turunan
–ieu paktor anu pangutamana;
2.
Miboga
tabéat anu linuhung (nyaah ka nu leuwih handap, adil, wijaksana) –henteu sombong jeung hentu épés-méér;
3.
Ngajungjung
kautamaan –tartib, henteu kadorong ku
napsu;
4.
Panceg
haténa –percaya diri jeung ajeg pamadegan;
5.
Miboga
kawani –henteu borangan, lali rabi téga
pati dina ngabéla atawa mertahankeun hiji hal;
6.
Boga
uteuk nu éncér –pangaweruh jeung
kaparigelan lahir jeung batin.
Sanggeus nicak abad ka-20 –utamana mah, sanggeus proklamasi kamerdékaan,
éta kriteria-kriteria téh ditambahan ku: “miboga sikep démokratis”. Sedengkeun
unsur katurunan, mingkin ditinggalkeun.
***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar